Tuesday, October 22, 2013

Perkembangan fetus - hamil 28 minggu




Anda sekarang berada di penggal terakhir. Trimester ketiga lazimnya bermula pada minggu ke-29 kehamilan dan berakhir pada minggu ke-40, walaupun kadang-kala lebih lanjut daripada itu. (Jangan bimbang - maksima ialah 42 minggu! Lebih daripada itu, cetusan akan dilakukan untuk mendorong kelahiran.) Kebanyakan wanita menambah berat badan sebanyak 5kg semasa semester ini. 

Menjelang minggu ini, berat bayi anda ialah lebih sedikit daripada 1kg dan mungkin berukuran 38sm panjang dari atas ke jari kaki. Sekitar masa ini, bayi dalam kandungan anda sudah boleh membuka matanya dan memalingkan kepalanya jika dia ternampak cahaya terang yang memancar berterusan dari luar. Lapisan lemaknya sedang terbentuk dan kuku jari mula timbul. 

Perasaan anda mungkin bercampur-baur apabila memikirkan tentang sakit bersalin dan melahirkan. Menyediakan senarai perkara-perkara yang perlu dibuat dan meraitkannya satu-persatu akan membantu. Mulalah pilih nama-nama bayi yang sesuai dan mulalah fikir tentang kehidupan selepas bersalin juga

Anda juga mungkin berjumpa dengan doktor anda dengan lebih kerap pada minggu-minggu terakhir ini. 




No comments:

Post a Comment